Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Cathy die onder schooltijd komt

‘We gaan aan de slag. Ze vliegt vooruit.’

Het moest er nu maar eens van komen vonden ouders. Het rekenen van hun dochter bleef onder de maat, terwijl ze toch echt het idee hadden dat er meer in moest zitten. 

Het moest er nu maar eens van komen vonden ouders. Het rekenen van hun dochter bleef onder de maat, terwijl ze toch echt het idee hadden dat er meer in moest zitten. Onderzoek liet een forse achterstand zien, maar ook een meisje dat instructie vlot en correct oppakt. We maken een afspraak voor een vast moment in de week om achterstanden weg te werken en om het plantje ‘zelfvertrouwen’ te verzorgen.

Onverwacht lijkt er echter een kink in de kabel te komen. Ouders krijgen van school geen toestemming om Cathy onder schooltijd naar de RT te laten gaan. Oei! Onderzoek en behandelplan dan helemaal voor niets geweest? Ouders laten het er niet bij zitten en zorgen dat ze bij de directeur aan tafel komen. Uitkomst? Nou, vooruit: het allerlaatste uurtje van de week dan maar. Tenslotte mist ze dan alleen handvaardigheid… Cathy komt.

We gaan aan de slag. Ze vliegt vooruit. In de tussentijd krijg ik het verzoek van de directeur om een afspraak te maken. ‘Dan kan ik je vertellen hoe het zit met externe RT onder schooltijd.’ Nou dat lijkt mij niet nodig, want bekend. Een kop koffie is echter prima! Dan kunnen we het er over hebben.

De koffie is gemoedelijk. De topics van de directeur helder: externe RT werkt kansenongelijkheid in de hand en daarnaast mist de leerling stukjes van de verplichte onderwijstijd. Het eerste schuif ik graag door naar de politiek. Het tweede is interessanter. Want mist Cathy nou onderwijstijd als zij extern RT krijgt of is het juist een onderwijs-uur waarin kwaliteit en effectiviteit om de voorrang strijden? ‘Tja, kijk’, zegt de directeur, ‘als ik hetzelfde onderzoek dat jij bij Cathy hebt gedaan, in haar klas laat uitvoeren dan heb je bij twee-derde van de groep eenzelfde uitkomst; ik kan ze moeilijk allemaal toestaan om extern RT in te huren.

’ Na deze ontboezeming ben ik even stil. ‘Hoor je wel wat je zegt?’, vraag ik geschokt. We vinden elkaar in onze zorg over leerkrachten. Is er genoeg inzet, motivatie, kennis? Zijn er plekken waar de fijne kneepjes van dit prachtige vak geleerd kunnen worden? Hoe motiveren we leerkrachten om het beste in hun leerlingen naar boven te halen? Hoe verhoudt zich dit alles tot de zorgplicht? Vragen die om doordenking vragen. Met een stevige handdruk nemen we afscheid.

Cathy blijft nog een poosje. In korte tijd ging ze op de Cito van een D naar een B. We gaan nog even door, want er zit een A in…

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 9:00 – 18:30 

Inschrijven nieuwsbrief

Contact

Polanerbaan 11
3447 GN Woerden
06 – 40 05 30 51
marleenwillemze@deleerstek.nl

KvK: 61200913
BTW: NL 173852956B01
IBAN: NL 41ABNA 0421 6269 09

Copyright © De Leerstek  |  Website: Pencilblocks  |  Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud